DOWNLOAD PDF ↠ Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya - by Shaharom T.M. Sulaiman #2020


  • Title: Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya
  • Author: Shaharom T.M. Sulaiman
  • ISBN: 9789830688824
  • Page: 412
  • Format: Paperback

  • Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya By Shaharom T.M. Sulaiman Buku yang hebat merupakan bahan bacaan yang mampu mempengaruhi manusia dan zamannya, benar benar mengusik dan menyentuh jiwa, serta berupaya memaknakan hidup pembaca Sejarah juga membuktikan buku mempunyai magis luar biasa yang mampu mengalirkan air mata manusia, mencetuskan keceriaan, menimbulkan kegembiraan, bahkan menggerakkan proses penentangan terhadap ketidakadilan.Buku yang hebat merupakan bahan bacaan yang mampu mempengaruhi manusia dan zamannya, benar benar mengusik dan menyentuh jiwa, serta berupaya memaknakan hidup pembaca Sejarah juga membuktikan buku mempunyai magis luar biasa yang mampu mengalirkan air mata manusia, mencetuskan keceriaan, menimbulkan kegembiraan, bahkan menggerakkan proses penentangan terhadap ketidakadilan.Biblioholisme Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya mendedahkan kehebatan sebuah buku dan bagaimana ia mampu mengubah pencintanya menjadi orang yang hebat, berintelek dan dihargai masyarakat Buku yang dibaca juga mampu menyelesaikan pelbagai masalah, malah banyak individu yang bermula sebagai orang biasa akhirnya menjadi manusia unggul dengan hanya membaca buku.Buku ini juga membawa pembaca ke sebuah dunia yang penuh mistik dan estetik dunia biblioholisme.
    Shaharom T.M. Sulaiman
    Shaharom TM Sulaiman merupakan seorang pengarang Malaysia dan mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang kepustakawanan Beliau dilahirkan pada 23 April, 1962 di Pekan, Pahang Berkelulusan Diploma Pemikiran Islam, Sarjana Muda Sains Perpustakaan Maklumat dan Sarjana Sains Pengurusan Maklumat.

    Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya By Shaharom T.M. Sulaiman

    Commentaires:

    Aini Akmalia
    Rasa banyak mengangguk tatkala membaca buku ini Kegilaan membeli dan membeli buku, membawa buku ke mana sahaja, borak buku, semua ini hanya difahami oleh sesama bibliophile Hatta roommate sendiri belum tentu faham mengapa kita ada tabiat beli beli dan beli buku, kemudian terbiar sepi pada susunan rak buku Itu semua satu kepuasan yang hanya difahami oleh bibliophile juga.Sebenarnya pada satu perasaan lain saya rasa belum puas membaca naskhah ini Rasa nak lagi dan lagi Antara sebab lain covernya m [...]

    Najibah Bakar
    Shaharom TM Sulaiman tidak perlu diperkenalkan lagi dalam genre buku mengenai buku di Malaysia Biblioholisme adalah sinambungan dari perjalanan rohani nya merentas dunia buku, yang pernah melahirkan Keanehan dan keunggulan buku, Buku Kekasih dan Ada Apa Dengan Buku.Cuma dalam buku ini, cara pengarang sudah lebih santai dan tidak terlalu terikat dengan cedukan daripada buku buku yang dibacanya, membuat kisah kisah buku itu mengalir lebih tenang dan tanpa dipaksa paksa.Sorotan mengenai kisah kisah [...]

    Naim AlKalantani
    Membaca tulisan Shaharom membuatkan aku tergelak sendirian Aku gelakkan diri aku Aku tidak pasti aku ini biblioholisme atau tidak Tapi sebahagian sifat sifat yang ditunjukkan dalam buku ini memang ada pada diriku Dan jangan kau samakan pembaca buku dengan peminat buku Dua perkara yang berbeza sama sekali.Membaca buku ini membuatkan aku nak tukar cita cita aku, nak jadi kerani di perpustakaan je Hidup buku, makan buku, tidur buku, mati buku.Jika kau nak berperasaan seperti aku, kau perlu duduk da [...]

    Nuruddin Azri
    Pertama kali dengar kes kecurian buku sejumlah 23 600 buah dari 268 perpustakaan Rupa rupanya, individu ini Stephen Carrie Blumberg mempunyai penyakit psikologi iaitu bibliokleptomania Terkial kial juga jari mencatat kedai kedai buku murah terpakai yang dicadangkan penulis walaupun terletak di Indonesia dan Korea Selatan Mungkin boleh digunakan pada masa mendatang.Buku sentuhan Shaharom Sulaiman, pustakawan tegar Perpustakaan Negara Malaysia ini dibahagikan kepada empat bahagian Bahagian satu be [...]

    M. Azhaari Shah Sulaiman
    Entah buku keberapa TM Sulaiman yang dimiliki.Saat membacanya terasa betapa penulis juga merasakan kecintaan terhadap buku biblioholisme yang sama Seakan menilik kecintaan sendiri terhadap buku Membaca buku ini membuktikan kita bukan insan pelik yang mencintai kertas dengan tinta hitam, kerana ramai lagi diluar sana juga punya minat yang sama Merasa lah juga adanya mutual thinking, mutual feeling dan juga sense of belonging.

    ainunsailah
    Unik sekali, buku yang bercerita tentang dia, dunia dia dan pencinta dia Saya tidak puas membaca buku ini Kerana ia cuma kumpulan artikel penulis Tentang buku dan cerita berkaitannya Saya ingin mengetahui lebih banyak Tentang Biblioholisme Tentang dunia yang unik ini.

    Jiwa Rasa
    Buku terbaru tulisan Shaharom TM Sulaiman, seorang pengulas buku tersohor.

    Aliff Basri
    Ini kali ke dua Januari 2015 saya menyudahkan bacaan buku ini Walaupun sudah dua kali menyudahkannya, saya tetap rasa tidak cukup dan mahu mengulangikan lagi Dari semasa ke semasa, akan saya ulang baca.Karya ini ada kekuatan tersendiri, paling tidak bagi saya selaku pembaca amatur bagi karya dalam bentuk Buku tentang buku BTB.Penulis banyak menyajikan kisah kisah para Bibliofil pencinta Buku dan sifat serta sikap mereka terhadap buku istilah istilah seperti bibliofil atau biblioholik, biblioholi [...]

    Laila Aiman
    Inspirational book.

    lost soul
    Pembacaan terhenti henti Mungkin sebab semester 2 di universiti, hidup makin kacau bilau subjek makin susah, baca buku kena tinggal.Baca buku pelajaran jelah jawabnya.Cuti raya cuti semester buatkan aku kembali gigih untuk baca buku walau aku dah ngada ngada masuk reading slump phase Cuba jugak untuk beri komitmen baca, aku hampir terlupa baca buku begini seronoknya.Menyelak muka surat buku yang tertunggak dan mara ke hadapan dengan tajuk tajuk yang berlainan buatkan aku kembali segar larut deng [...]

    Mai RadhiAllah
    Buku ini memberi kenikmatan luar biasa kepada pembacanya Lebih lebih lagi khusus kepada pembaca yang baru berjinak jinak dengan bahan serius Mungkin kerana keindahan bahasa yang digunapakai menyebabkan saya mengalamun di dalam dunia Biblioholisme Jika dibandingkan dengan buku Dunia Pemikiran Intelektual, buku ini lebih terkesan di hati saya kerana saya terasa dekat dengan diri Ada kala saya tersenyum sendiri, ia seolah oleh bercerita mengenai saya.Kehadiran tokoh tokoh dunia yang hebat rupa rupa [...]

    Nur Asilah
    Buku ini bercorak santai dengan seni pembacaan yang mudah Jika dilihat daripada sosok halus pengutaraan penulis kepada pembaca, saya sebagai salah seorang pembaca menyedari kemanisan melalui tokoh tokoh dan kata kata yang saya anggap sebagai suatu inspirasi kepada peningkatan kecintaan saya Saya tidak pasti adakah saya sudah mencapai tahap bibliofil Kecintaan saya tidak setegar seperti tokoh tokoh yang disebutkan, mungkin saya mempunyai identiti sendiri tanpa saya sedar.Ya, dari awal hingga akhi [...]

    Muhammad Fakhruddin
    Mengapa hanya 3 bintang Saya memberikan sebabnya dalam resensi di blog Oh Buku.Sekiranya saya seorang murid yang baru berjinak dengan dunia membaca atau menurut tuan Shaharom TM Sulaiman dunia biblioholisme, sudah tentu buku ini suatu ketakjuban bagi saya kerana membongkar sisi aneh seorang pencinta buku.Tanpa memperkecil usaha dan pengalamannya yang luas, secara peribadi saya tidak puas dengan tulisan tulisannya yang teramat ringkas ini mengingatkan saya pada gaya penulisan dalam Tinta Rustam A [...]

    Kubah Hijau
    Adakah anda termasuk dalam Biblioholic kena baca buku ini dibahagikan kepada 4 bahagian merangkumi pengenalan kepada apa itu biblioholisme seterusnya dunia biblioholisme, travelog buku dan sisi aneh pencinta buku.tara tajuk yang menarik dalam buku ini dan ia menambah inspirasi adalah apabila penulis menceritakan kisah orang yang mengubah masyarakat dan dunia dengan buku dan keluasan bacaan mereka walaupun ianya ditulis dengan ringkas tetapi sgt berkesan Apa yang boleh dikatakan buku ini tidak me [...]

    syikin_star
    Hasil penulisan sangat santai serta mengandungi contoh contoh dari dalam dan luar negara.

    Marfazila
    Sebuah penulisan yang menarik dan mempunyai kelasnya yang tersendiri, namun agak ringkas dan santairasa tak puas membacanya

    Mohd Hafiz
    Bila membaca buku ini baru saya sedar yang saya telah terperangkap dalam dunia yang sungguh mengasyikan iaitu BIBLIOHOLISME

    Adawiyah Hassan
    Buku yang benar benar menceritakan bagaimana dunia pecinta buku itu begitu taksub dengan buku dan bahan bacaan Dunia pencinta buku adalah dunia yang estetik.

    Kamarudin Mamat
    tak rugi baca.

    Najwa Raz
    Manusia yang gila buku berbeza dengan manusia yang gila membaca Mana satukah anda

    • DOWNLOAD PDF ↠ Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya - by Shaharom T.M. Sulaiman
      412 Shaharom T.M. Sulaiman
    • thumbnail Title: DOWNLOAD PDF ↠ Biblioholisme: Menelusuri Pesona Dunia Buku dan Pencintanya - by Shaharom T.M. Sulaiman
      Posted by:Shaharom T.M. Sulaiman
      Published :2020-01-07T08:28:40+00:00